Відділ ДРАЦС

_____________________________________________________________
 
Хмільницький районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області повідомляє, що на виконання доручення Міністерства юстиції України №19-48/142 від 14.08.2017 року щодо забезпечення належної реалізації пілотних проектів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану (веб-портал «Звернення у сфері ДРАЦС», Он-лайн будинок юстиції), буде припинено функціонування послуги попереднього он-лайн запису на прийом до відділу ДРАЦС.

 Водночас, звертаємо увагу, що особи, які вже скористалися послугою попереднього он-лайн запису на прийом, будуть прийняті працівниками відділу позачергово.

_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
 
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від «26» червня 2015 року № 669-р  «Про реалізацію пілотного проекту у сфері державної реєстрації актів цивільного стану», наказу Міністерства юстиції України від 09.07.2015 року №1187/5 в 2015 році у відділах державної реєстрації актів цивільного стану запроваджено пілотний проект з подачі заяв у сфері державної реєстрації актів цивільного стану через мережу Інтернет.
        Метою запровадження вказаного пілотного проекту є оптимізація процедури подачі громадянами заяв у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, запобігання проявам корупційних діянь, забезпечення доступності адміністративних послуг, які надаються відділами державної реєстрації актів цивільного стану, а також створення сприятливих умов для їх отримання, зменшення черг у відділах.
       Із запровадженням пілотного проекту прийом заяв на державну реєстрацію актів цивільного стану в режимі он-лайн здійснюється через веб-портал «Звернення у сфері державної реєстрації актів цивільного стану».
       Завдяки реалізації цього проекту громадяни мають можливість:
1. подати заяву у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, не виходячи з дому;
2. оплатити з використанням платіжних систем у режимі он-лайн послуги відділів державної реєстрації актів цивільного стану;
3. здійснити попередній запис на відвідування відділу державної реєстрації актів цивільного стану із зазначенням зручних для громадян дати та часу;
4. отримати консультації працівників відділів державної реєстрації актів цивільного стану за результатами розгляду надісланих через веб-портал заяв або звернень.
     Учасником пілотного проекту з «01» лютого 2017 року є Хмільницький районний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області.
 
_____________________________________________________________
 
Шлюб за добу стає ще ближче до кожної пари, яка вирішила одружитися і не хоче чекати 
 
Пілотний проект Мін’юсту розширено ще на 8 міст України. Тепер одружитися за новою швидкою і зручною процедурою можна у Вінниці, Дніпрі, Луцьку, Миколаєві, Кам’янець-Подільському, Рівному, Житомирі та Харкові.
Згідно з наказом Міністерства юстиції України від «22» липня 2016 року № 2247/5 «Про реалізацію пілотного проекту щодо державної реєстрації шлюбу» відділом державної реєстрації актів цивільного стану, який бере участь у реалізації пілотного проекту, зокрема, організовує та надає платні послуги з дотриманням вимог законодавства, а уповноважені працівники цього відділу безпосередньо проводять державну реєстрацію у приміщенні організатора державної реєстрації шлюбу, є Вінницький міський відділ державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Вінницькій області.
Організатором проведення державної реєстрації шлюбу за обраним заявниками місцем є Комунальне підприємство «Подільський туристичний інформаційний центр», код ЄДРПОУ 37617822, що знаходиться за адресою: 21050, м. Вінниця, вул. Миколи Оводюка, 20, тел.. (0432) 508585, (093) 6031719, (068) 4430604.
Комунальне підприємство запропонувало такі місця для проведення державної реєстрації шлюбу:
- Вінницька міська рада (вулиця Соборна, 59);
- Європейська площа та Вінницька Вежа (вулиця Миколи Овода, 20);
- Набережна «Рошен»;
- екскурсійний трамвай – кав’ярня «Везунчик»;
- історичний трамвай «Ляля»;
- міський трамвай «Вінвей».
 
Документи на державну реєстрацію шлюбу подаються за адресою Комунального підприємства «Подільський туристичний інформаційний центр». Заяви приймаються від усіх бажаючих, незалежно від місця реєстрації проживання.
 
«03» лютого 2017 року у м. Вінниця вперше одружилися молодята за одну добу. Учасниками пілотного проекту «Шлюб за 24 години» стало новостворене подружжя Андрія і Владислави Сивак. Він – лікар-кардіолог, вона – студентка медичного вузу. Цього дня закохані офіційно стали сім’єю. Урочисту реєстрацію провели у холі Вінницької міської ради.
 
 
_____________________________________________________________
 
Вигаданий батько
 
Чомусь у сучасному світі чоловіча безвідповідальність проявляється часто-густо. Особливо яскраво це виявляється в той момент, коли приходить час реєструвати новонародженого. Фізіологічний батько існує, а ось «офіційного» – і з собаками не знайти. Моральний аспект питання краще залишити осторонь і холоднокровно розібратися в юридичних тонкощах даної ситуації. 
Наявність або відсутність батька жодним чином не впливає на ваше право і одночасно обов’язок зареєструвати дитину. Мами, Ви зможете це зробити самостійно.
Частина 1 ст. 135 Сімейногго кодексу України говорить, що «при народженні дитини у матері, яка не перебуває у шлюбі, у випадках, коли немає спільної заяви батьків, заяви батька або рішення суду, запис про батька дитини у Книзі реєстрації народжень провадиться за прізвищем та громадянством матері, а ім'я та по батькові батька дитини записуються за її вказівкою».
При народженні дитини у матері, яка не перебуває у шлюбі, у випадках, коли немає спільної заяви батьків, заяви батька або рішення суду, запис про батька дитини у Книзі реєстрації народжень провадиться за прізвищем матері, а ім'я та по батькові батька дитини записуються за її вказівкою. Причому матір вправі здійснити запис про батька на власний розсуд, вказавши як справжнє його ім'я та по батькові, так і вигадане. Такий запис є нічим іншим як юридичною фікцією, однак для дитини він має неабияке значення, оскільки вказує, що у її основному документі значиться батько, адже відсутність запису про батька у свідоцтві про народження може спричинити психологічну травму для дитини та самої матері.
Тільки, як самі розумієте, для батька даний запис не матиме жодних наслідків, оскільки фактично виходить нова, вигадана людина, яка не має з ним нічого спільного. Така позиція законодавця цілком справедливо стоїть на захисті прав чоловіків. Якщо чоловік не визнав дитину і не написав заяву до відділу ДРАЦС про реєстрацію, значить немає жодних законних підстави «привласнювати» йому таку дитину. Все цілком логічно, інакше половину нашої країни становили б «законні» діти «відомих людей».
Як ми бачимо, і без батька дитини можна вирішити всі документальні питання. Та й не вони головні в цій справі. Важливо, щоб ви, будучи матір’ю-одиначкою, змогли сформувати у дитини правильне бачення сім’ї та сімейних відносин. Любіть ваше чадо всім серцем, і тоді відсутність тата не стане для нього болючим спогадом дитинства.
За 2016 рік по Хмільницькому району Вінницької області зареєстровано 28 народжень згідно ч. 1 ст. 135 Сімейного кодексу України де прізвище, ім’я, по батькові та громадянство батька вказані зі слів матері.
 
 
_____________________________________________________________
 
Молоді тати й мами!
 
Перший документ вашої дитини – свідоцтво про народження. Багато хто, очікуючи появу малюка на світ, готуються до цієї події, скуповуючи все потрібне і непотрібне в дитячих магазинах. Але ось лише деякі замислюються над тим, як оформити його перші документи і куди за цим слід звертатися. А все ж це важливо – дізнатися всі нюанси, що стосуються реєстрації новонародженого заздалегідь, щоб потім у метушні вже після його народження нічого не пропустити і зібрати всі документи.
 
Починаючи з 2016 року молоді тати й мами в Україні можуть зареєструвати народження дитини та отримати свідоцтво про народження дитини прямо в пологовому будинку!
Врегулювання даного питання знайшло відображення в Законі України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану». Його стаття 13 говорить про те, що реєстрацію необхідно проводити за місцем прописки батьків (або одного з батьків) або ж за місцем народження дитини в місцевих органах ДРАЦСу.
Якщо раніше дана процедура була в компетенції найближчого ДРАЦСу, то тепер все набагато простіше – це можна зробити в тому пологовому будинку, де з’явився малюк на світ. При цьому, компетенція пологових будинків не розширилася, просто в їх приміщенні відтепер розташовується представник / співробітник  відділу ДРАЦСу , який зможе внести відомості про дитину до реєстру.
Щоб отримати його за новою процедурою, підготуйте наступне:
1) обопільна заява батьків або одного з них;
2) паспорти батьків;
3) медичне свідоцтво про народження.
В принципі, перелік документів “старий” – такий же, як і для відділу ДРАЦСу. Особливої складності при зборі документів виникнути не повинно, адже написання заяви – це п’ятихвилинна справа, а медичне свідоцтво видають якраз в пологовому будинку. А з паспортами і зовсім все просто…
Форма свідоцтва не зазнала змін і залишилося такою ж. У ній містяться відомості про:
1) прізвища, імені, по батькові дитини;
2) його батьків;
3) про дату і місце народження;
4) про орган реєстрації.
Свідоцтво про народження дитини отримують його батьки, не пізніше дня виписки з пологового будинку. Інші родичі дитини не можуть замість батьків отримати його.
 
Тепер стало зрозуміло, як зареєструвати дитину.  Залишилося визначитися – чи зручно для Вас це чи ні. Можна коротко перерахувати переваги такого нововведення:
1) оперативність;
2) відсутність необхідності стояти в чергах держінстанцій;
3) скорочення етапів бюрократичної процедури;
4) комфортність (новоспечені мама і тато можуть не відлучатися від немовляти для вирішення “паперових” питань).
Мінус можна знайти всього лише все в тій же оперативності. Деякі батьки не хочуть поспішати і бажають використовувати законний час на роздум при виборі імені для дитини – 30 днів з народження. Але такі пари можуть скористатися поки ще існуючої альтернативою і зареєструвати дитину в ДРАЦС. Таким чином цей єдиний мінус нівелюється.
 
Постарайтеся не забути про прочитане відразу після пологів. По-перше, тому що не дуже приємно потім буде виступати в ролі правопорушника, а по-друге, тому що чим швидше ви зареєструєте дитину, тим швидше отримаєте можливість оформити і отримувати належні соціальні виплати.
Такою можливістю, щодо реєстрації народжень у пологовому будинку, скористались більшість батьків новонароджених у акушерсько-гінекологічному відділенні КУ «Хмільницька центральна лікарня». З початку пілотного проекту Міністерства Юстиції України за 2016 рік Хмільницьким районним відділом ДРАЦС ГТУЮ у Вінницькій області було зареєстровано 41 народження та видано 41 свідоцтво про народження безпосередньо у пологовому будинку.
 

_____________________________________________________________

Шановні батьки! Відтепер зареєструвати місце проживання новонародженої дитини можна через органи ДРАЦС!!!

Шановні батьки, Ваша сім’я після народження дитини поповнилася, тому на Вас крім усіх інших обов’язків, лягає також обов’язок щодо реєстрації місця проживання новонародженої дитинки протягом трьох місяців з дня державної реєстрації її народження, який закріплений частиною 1 статті 6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні».
Новації в законодавстві України передбачають можливість для Вас зареєструвати місце проживання новонародженої дитинки уже під час проведення державної реєстрації народження дитини: згідно частини 6 статті 6 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в України» (далі - Закон) за бажанням батьків чи одного з них для реєстрації місця проживання дитини документи, визначені Законом, можуть бути подані органам державної реєстрації актів цивільного стану під час проведення державної реєстрації народження дитини. Органи державної реєстрації актів цивільного стану в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, направляють зазначені документи органам реєстрації для реєстрації місця проживання новонародженої дитини.
Оскільки, за бажанням батьків, видача свідоцтва про державну реєстрацію народження дитини може відбуватись безпосередньо в закладі охорони здоров’я, де відбувалися пологи, відповідно й подати документи на реєстрацію місця проживання малюка можна також в пологовому будинку.
Для реєстрації місця проживання новонародженої дитини подаються: 
1. письмова заява (додаток 7 до Правил реєстрації місця проживання, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 № 207 (далі – Правила);
2. свідоцтво про народження дитини;
3. квитанція про сплату адміністративного збору;
4. документи, що підтверджують право на проживання в житлі, ордер, свідоцтво про право власності, договір найму(піднайму, оренди), рішення суду про надання особі права на вселення до житлового приміщення тощо. У разі відсутності зазначених документів реєстрація місця проживання особи здійснюється за згодою власника/співвласників житла, наймача та членів його сім’ї (зазначені документи або згода не вимагаються при реєстрації місця проживання неповнолітніх дітей за адресою реєстрації місця проживання батьків/одного з батьків або законного представника/представників);
5. документ, що засвідчує особу законного представника (батьків, усиновлювачів).
 *відповідно до статті 6 Закону реєстрація місця проживання особи за заявою законного представника здійснюється за згодою інших законних представників;
- у разі реєстрації місця проживання батьків за різними адресами місце проживання дитини, яка не досягла 14 років, реєструється разом з одним із батьків за письмовою згодою другого з батьків у присутності особи, яка приймає заяву, або на підставі засвідченої в установленому порядку письмової згоди другого з батьків (крім випадків, коли місце проживання дитини визначено відповідним рішенням суду або рішенням органу опіки та піклування).
Згідно статті 11-1 Закону за реєстрацію місця проживання сплачується адміністративний збір у наступних розмірах:
- у разі звернення особи протягом встановленого цим Законом строку – у розмірі 0,0085 розміру мінімальної заробітної плати (з 01.05.2016 по 30.11.2016 – 12,33 грн.; з 01.12.2016 по 31.12.2016-13,18 грн.);
- у разі звернення особи з порушенням встановленого Законом строку – у розмірі 0,0255 розміру мінімальної заробітної плати (з 01.05.2016 по 30.11.2016 – 36, 98 грн.; з 01.12.2016 по 31.12.2016 – 39,53 грн.).
 У разі подання документів, необхідних для реєстрації місця проживання новонародженої дитини, через органи державної реєстрації актів цивільного стану, уповноважений працівник перевіряє належність документа, що посвідчує особу батьків (усиновлювачів) або інших законних представників дитини, та документа, що підтверджує повноваження особи як законного представника, особі, яка його надала, їх дійсність, правильність заповнення заяви про реєстрацію місця проживання, наявність документів, необхідних для реєстрації місця проживання дитини, про що ним робиться відповідний запис у цій заяві. Прийняті документи не рідше одного разу на місяць передаються до відповідного органу реєстрації (пункт 20 Правил).
 Якщо документи для реєстрації місця проживання новонародженої дитини подавалися до органу державної реєстрації актів цивільного стану, довідка про реєстрацію місця проживання дитини, оформлена органом реєстрації, повертається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану або за бажанням батьків може бути видана у відповідному органі реєстрації, центрі адміністративних послуг, надіслана поштою (абзац 8 пункту 23 Правил).
 
_____________________________________________________________
Без штампа в паспорті  
 
1 жовтня 2016 року набрав чинності Закон України від 14 липня 2016 року № 1474-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, спрямованих на лібералізацію Європейським Союзом візового режиму для України", яким внесено зміни до Закону України «Про державну реєстрацiю актiв цивiльного стану» далі Закон «Про ДРАЦС».
 Зокрема:
       - частина 10 ст. 14 Закону «Про ДРАЦС»,  щодо необхідності проставлення відмітки із зазначенням прізвища, імені, по батькові і року народження другого з подружжя та місця і дати реєстрації шлюбу в паспортах або паспортних документах ВИКЛЮЧЕНА;
       - доповнено ст. 14 Закону «Про ДРАЦС»,  частиною одинадцятою такого змiсту:
«11. Свiдоцтво про державну реєстрацiю шлюбу видається кожному iз подружжя», тобто в день державної реєстрації шлюбу видається два свідоцтва  про шлюб, одне – чоловікові, одне – дружині;
       - частину восьму ст.15 Закону «Про ДРАЦС»,  про необхідність проставлення відмітки про розірвання шлюбу із зазначенням прізвища, імені та по батькові особи, з якою розірвано шлюб, та місця і дати державної реєстрації розірвання шлюбу ВИКЛЮЧЕНА.         
 
 
_____________________________________________________________
 
Пілотний проект з реєстрації шлюбу за добу
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 № 502-р «Про запровадження реалізації пілотного проекту щодо державної реєстрації шлюбу», Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228, та з метою апробацій європейських стандартів у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, забезпечено реалізацію гарантованого державою права на шлюб, зокрема для учасників антитерористичної операції та внутрішньо переміщених осіб.
У рамках пілотного проекту українські молодята вже починаючи з серпня місяця можуть скористатися новим сервісом Мін’юсту – експрес-реєстрацією шлюбу за 24 години. Пілотний проект діє у Маріуполі (Донецька область), Сєвєродонецьку (Луганська область), Херсоні, Києві, Одесі та у Львові. Мінімальний термін для реєстрації шлюбу з моменту подання заяви скорочено з 30 днів до 1 доби.
Для цього достатньо  зробити кілька простих кроків.
Перший крок – звернутися до організатора шлюбної церемонії. Інформація про цих організаторів розміщена на сайті Міністерства юстиції і на сайтах обласних управлінь.
Другий крок – обрати час і місце проведення реєстрації шлюбу.
Третій крок – укласти відповідний договір про надання послуг з організатором.
І четвертий – прийти до себе на весілля.
Процедура  максимально швидка. Свідоцтво про шлюб видається одразу, а протягом 24 годин з моменту реєстрації дані  заносяться до відповідного реєстру. Більше того, в кількох містах молодята можуть одружуватися в будь-який час доби.
З 2017 року Мін’юст прогнозує поширення даної послуги на всі регіони.
Всі організаційні питання щодо реєстрації одруження  покладені на місцеву владу.
 
_____________________________________________________________
 
Аналіз
стану роботи відділу державної  реєстрації актів цивільного стану 
по Хмільницькому району  Хмільницького міськрайонного управління юстиції 
у Вінницькій області щодо  державної реєстрації розірвання шлюбу 
за 1-ий квартал 2016 р.
 
Припинення шлюбу є юридичним фактом, із яким закон пов’язує важливі правові наслідки. В разі припинення шлюбу припиняються особисті та майнові правовідносини подружжя. В той же час припинення шлюбу може слугувати підставою виникнення інших правовідносин, нових особистих та майнових прав колишнього подружжя.
Відповідно до статті 104 Сімейного кодексу України (далі - Кодекс), шлюб може бути припинено унаслідок смерті одного з подружжя, оголошення його померлим або в результаті його розірвання, яке здійснюється за ініціативою одного з подружжя або за спільною заявою подружжя. Відповідно до законодавства, з урахуванням обставин, що склалися в сім’ї, розірвання шлюбу може здійснюватися: державним органом реєстрації актів цивільного стану (статті 106, 107 Кодексу); або в судовому порядку (статті 109—110 Кодексу).
Відповідно до ч. 1 ст. 106 Кодексу розірвання шлюбу здійснюється державним органом реєстрації актів цивільного стану за наявності двох умов:
а) подружжя не має неповнолітніх дітей;
б) існує взаємна згода подружжя на розірвання шлюбу.
Відповідно до ч. 2 ст. 106 Кодексу державний орган реєстрації актів цивільного стану складає актовий запис про розірвання шлюбу після спливу одного місяця від дня подання спільної заяви подружжя, якщо вона не була відкликана.
У певних випадках розірвання шлюбу державним органом реєстрації актів цивільного стану може здійснюватися не за спільною заявою подружжя, а за заявою одного з них. Так, відповідно до ч. 1 ст. 107 Кодексу шлюб розривається за заявою одного з подружжя, якщо другий з них:
а) визнаний безвісно відсутнім;
б) визнаний недієздатним.
Як уже зазначалося, розірвання шлюбу, крім органів реєстрації актів цивільного стану, може бути здійснене судом, а саме:
а) розірвання шлюбу за рішенням суду за спільною заявою подружжя, яке має дітей (ст. 109 Кодексу);
б) розірвання шлюбу за позовом, пред’явленим одним із подружжя, тобто за наявності спору (ст. 110 Кодексу).
До липня 2010 року розірвання шлюбу, здійснене за рішенням суду, підлягало реєстрації в органі державної реєстрації актів цивільного стану за заявою колишньої дружини або чоловіка. Але у зв’язку з прийняттям 1 липня 2010 р. Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану», яким було внесено зміни до Сімейного кодексу України, цей порядок було змінено. Відповідно до перехідних положень вказаного закону рішення про розірвання шлюбу, прийняті судом до 27 липня 2010 року, підлягають реєстрації в органі ДРАЦС. Рішення ж суду про розірвання шлюбу, прийняті після 27 липня 2010 року, що набрали законної сили, є документами, що посвідчують факт розірвання шлюбу і додаткової реєстрації не потребують. Тому особам, шлюб між якими розірвано у судовому порядку після 27 липня 2010 року, свідоцтво про розірвання шлюбу не видається. Відповідне свідоцтво видається лише особам, які розривають шлюб у позасудовому порядку шляхом звернення до органів державної реєстрації актів цивільного стану.
Рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, надсилається судом до органу державної реєстрації актів цивільного стану за місцем ухвалення судового рішення для внесення відомостей до Державного реєстру атів цивільного стану громадян. В актовому записі про шлюб органом державної реєстрації актів цивільного стану робиться відповідна відмітка про його розірвання. Відмітка про розірвання шлюбу за рішенням суду також робиться в паспортах або паспортних документах осіб, шлюб між якими розірвано, у разі їх звернення до відділу державної реєстрації актів цивільного стану та пред’явлення рішення суду.
При зверненні осіб для проставлення вказаної відмітки відділ державної реєстрації актів цивільного стану одночасно перевіряє у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян наявність в актовому записі про шлюб відомостей про розірвання шлюбу. У разі відсутності актового запису про шлюб у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян особам роз’яснюється, що відмітку про розірвання шлюбу в паспорті громадянина України буде проставлено після одержання відповіді відділу державної реєстрації актів цивільного стану України за місцем зберігання актового запису про шлюб. Зазначена перевірка не здійснюється у випадку зберігання цього запису на тимчасово окупованій території України.
Так, за 1ий квартал 2016 року, відділом ДРАЦС по Хмільницькому району Хмільницького МРУЮ у Вінницькій області було проставлено 15 відміток про розірвання шлюбу на підставі рішень судів, надісланих до відділу та 24 відмітки у  паспортах громадян, що звернулися до відділу з рішенням суду.
Також, за 3 місяці поточного року складено 3 актових записи про розірвання шлюбу за взаємною згодою подружжя, яке не має неповнолітніх дітей.